De kortste weg is het bellen van 14020, je kan daar terecht met al je vragen, meldingen en klachten. Er is een doorkiesnummer voor vragen over parkeren en erfpacht. De medewerkers van het callcenter registreren je klacht/melding (SIG-melding) en je krijgt een registratienummer, ze zullen je verwijzen naar een website waar de informatie te vinden is, geven e-mailadressen van gemeentelijke instanties (zoals Horecavergunningen.SDC@amsterdam.nl (voor info over horeca(vergunningen) of ProcesUnitTH.SDC@amsterdam.nl (Toezicht en Handhaving stadsdeel centrum).
De wachttijd is soms lang en het kan voorkomen dat je een minder handige medewerker treft. Advies: gewoon opnieuw bellen en hopen op een doeltreffender medewerker...
De meeste klachten kan je melden via de gemeentelijk website melding openbare ruimte
- niet opgehaald afval
- volle of kapotte prullenbakken en afvalcontainers
- fietswrakken
- losse stoeptegels
- scheuren of verzakkingen bij bruggen en kademuren
- overlast van dieren op straat
- problemen met de doorgang van een rolstoel
- overlast van horeca, personen op straat
- overlast van boten: harde muziek van een boot, boot die te hard vaart, boot die gezonken is
- kapotte verkeerslichten, lantaarnpalen, straatverlichting en klokken
- overtredingen van de coronaregels
Op de site vind je, als je naar beneden scrollt een aantal aparte rubrieken waarvan deze het belangrijkst zijn:
-buurtbewoners die overlast geven of over wie je je zorgen maakt
-illegale vakantieverhuur, onderhuur, woonfraude
-ander soort overlast (gladheid, overlast straatmuzikanten, ongedierte etc)
Je kunt alle vormen van overlast ook melden via X (voorheenTwitter) via @020webcare of @020centrum
Via WhatsApp Meldpunt gemeente Amsterdam 06 44440655, vermeld de locatie, maak een foto en verstuur, de medewerkers van het callcenter maken dan voor jou een SIG-melding. Als je informatie wilt over je klacht kan je dat meldingsnummer weer gebruiken en vragen om een update als je klacht niet verholpen is
Overlast van vliegtuigherrie kun je het beste melden via de website vliegherrie.nl
Dit is, in tegenstelling tot BAS (Bewoners aanspreekpunt Schiphol) een onafhankelijk site voor het registreren van je klachten