Eva Segaar, Elsevier, 2-8-2018

Je ziet ze overal in Amsterdam. Groepjes jongvolwassenen die een grote tas vol kleren over de grachten meezeulen. Soms zijn het buitenlanders, soms Nederlanders. Ze zijn doelgericht op zoek naar een plek waar ze een mooie foto kunnen maken voor op Instagram, de populaire website en app van Facebook voor uitwisseling van foto’s en korte video’s. Die plek moet aan ten minste twee eisen voldoen: goede lichtval en een mooie achtergrond.

Dat gaat volgens Lindenbergh ongeveer zo: de vriend (instahubby) maakt foto’s met zijn telefoon. Na een paar keer klikken gaat de vriendin ze bekijken. Ze vindt ze niet mooi. Nog een keer staan. Weer niet goed.

Vriendin boos, vriend beledigd.

Lindenbergh weet wél hoe ze die vriendin instagrammable op de foto krijgt, dus besloot ze zichzelf voor 49 euro per tour – voor maximaal twee personen – aan te bieden als fotograaf. In anderhalf uur loopt ze met de toeristen langs fotogenieke plekken in Amsterdam en schiet ze zo’n 300 foto’s.

Als de juiste plek is gevonden, wordt de tas op de grond gezet – het Instagramgrondgebied afgebakend – en kan er worden geposeerd. En let op, een foto voor Instagram is niet zomaar een toeristenkiekje. Het moet vooral nonchalant lijken. Populaire poses zijn naar beneden kijken, plukken aan kleren, spelen met een attribuut (zittend op een Vespa, of met een ballon in de hand), met één hand in het haar, of met een stuk pizza dat niet wordt opgegeten: lekker gek.

Fabiënne Lindenbergh (26), @amsterdambyfabie op Instagram, geeft Instagramtours aan toeristen. Naast haar werk als reclamefotograaf biedt ze die tours via Airbnb aan als experience. Hoe kwam ze op dat idee? ‘Mijn werk zit in een grachtenpand en als ik naar buiten kijk, zie ik vaak stelletjes ruzie maken bij het schieten van een foto.’

            
 
‘We beginnen altijd in het Pulitzerhotel om 10 uur. Daar vlakbij, op de Prinsengracht, schijnt de zon dan heel mooi.’ De rest van de tour beslissen de klanten zelf: ze kunnen naar de toeristische trekpleisters, naar cafeetjes, of naar de wat stillere plekken in de zijstraten van de grachten.

De toeristen die ze fotografeert, zijn vaak meiden van rond de 20, en heel soms jongens. Van tevoren doet Lindenbergh de styling, haar en make-up. ‘Ik leer ze poseren en vraag ze om extra kleding mee te nemen, zodat ze van outfit kunnen wisselen.’

Ze geeft ongeveer twee keer per week een tour. Laatst werd ze geboekt door een Mexicaanse zakenvrouw wier dochter graag mooie Instagramfoto’s wilde. ‘Ze voelde zich echt een ster voor één dag.’