Herman Stil, Het Parool, 2-5-2019

Volgens vastgoedadviseur Colliers wordt 41 procent van de ruim 25.000 Amsterdamse Airbnb-woningen langer dan 60 dagen verhuurd; de grens die vorig jaar in de stad gold. Eén op de vijf adressen wordt zelfs meer dan 120 dagen verhuurd.

Colliers maakt gebruik van gegevens van het Amerikaanse databedrijf Airdna. Dat vergaart cijfers door dagelijks het aanbod van Airbnb te verzamelen en wordt door meerdere steden gebruikt in hun strijd tegen ongebreidelde vakantieverhuur.

Volgens Dirk Bakker, directeur van Colliers, is er geen aanwijzing dat het sinds 1 januari, toen de gemeente de verhuurtermijn terugbracht naar 30 dagen, beter is geworden. "Integendeel. Airbnb wil niet handhaven, Amsterdam kan het blijkbaar niet."

Aanbieders naar de regio
Op het eerste oog werkt de strenge Airbnb-aanpak van de gemeente, die een dam wil opwerpen tegen overlast, drukte en onttrekking van woonruimte. Het aantal overnachtingen, de hoeveelheid accommodaties en het aantal aanbieders lijken te zijn afgenomen.

Maar die daling wordt volledig tenietgedaan door het aanbod dat naar de regio verkast - waar het aantal nachten met ruim 50.000 toenam - en de groei bij concurrent Homeaway, met ook ruim 50.000 overnachtingen.

Vakantieverhuur blijft lucratief. In 2018 is via Airbnb 311 miljoen euro in de hoofdstad omgezet, 15.700 euro per aanbieder per jaar.

Of verhuurders belasting betalen over die inkomsten, is onbekend. Airbnb weigert vanwege privacyredenen de gemeente - of de fiscus - inzage te geven. Het pleit voor een 'nationaal registratie­systeem', mits alle aanbieders daaraan meedoen, wat onwaarschijnlijk is.

Het bedrijf sprak in 2015 af dat het toeristen­belasting afdraagt en zal dat blijven doen. Op basis van die omzet zou Airbnb voor vorig jaar 23,9 miljoen euro aan de stad moeten betalen.

Airbnb spreekt de cijfers tegen. "Dit rapport is fout en gebruikt gebrekkige onderzoeksmethodes," zegt een woordvoerder. "Het aantal Amsterdammers dat via Airbnb verhuurt, is in 2018 gestegen, van 19.000 naar 21.000."

Volgens die cijfers stond in heel Nederland vorig jaar maar 3,2 procent van de aanbiedingen langer dan 60 dagen online. "Woningen die in Amsterdam zonder toestemming langer werden aangeboden, zijn door ons verwijderd."

30 dagen
Of Airbnb dat ook doet nu de grens op 30 dagen staat, is onduidelijk. Het bedrijf verzet zich tegen die ingreep. "Deze maatregel zal geen of nauwelijks invloed hebben op overnachtingen."

Colliers heeft volgens het bedrijf 'financieel belang' bij de 'misleidende, foutieve conclusies'. "Op deze manier cijfers verzamelen is onbetrouwbaar," zegt een zegsman. "Met de gemeente Amsterdam delen wij elk jaar cijfers die door een accountant zijn gecontroleerd. Men moet weten wat voor organisatie Colliers is; ze hebben grote belangen in de hotelindustrie."

Amsterdam laat weten geen commentaar te geven op de cijfers. De gemeente komt volgende week met eigen gegevens, op basis van de informatie die Airbnb bereid is over te dragen.

 

Airdna

Ten minste achtduizend woningen extra heeft Amsterdam volgens Colliers nodig om het effect van Airbnb op de Amsterdamse huizenmarkt te compenseren. Airdna houdt volgens topman Bakker de Airbnb-cijfers bij om beleggers en ontwikkelaars te adviseren over de Amsterdamse hotel- en woningmarkt.

Bakker: "Wij zullen beleggers nooit adviseren in vastgoed te stappen vanwege Airbnb-verhuur. Voor je het weet zijn die inkomsten vanwege overheidsmaatregelen weg." Ook heeft Airbnb geen merkbaar effect op de vastgoedwaarde of exploitatie van hotels. "De hotelprijzen zijn sinds de komst van Airbnb alleen maar gestegen."