Jop van Kempen, Het Parool, 21-7-2018

Wie handhaaft op de grachten moet goed Engels spreken. Dat doet Bart Sprenkeling, inspecteur bij Waternet. En dus legt hij aan een Oekraïense twintiger die in Amsterdam woont uit dat hij een boete uitschrijft vanwege speeding. Gisteravond voer de man met 11 kilometer per uur over de Amstel, terwijl 7,5 de grens is. Dat kost 95 euro. Ook verneemt Sprenkeling dat de Oekraïner niet in zijn eigen boot vaart. Het is een huurboot. Voor drie uur varen betaalt hij 80 euro. "Gehuurd via Barqo, een soort Airbnb voor boten," zegt de Oekraïner.

Sprenkeling kent de site. Enkele van de twintig inspecteurs van Waternet houden zich met niets anders bezig dan met het afstruinen van websites. Ze komen vaak op Barqo, maar ook op Marktplaats. "Buiten Amsterdam kun je je boot best verhuren, maar Amsterdam kent een vergunningenstelsel voor commerciële bootverhuur," zegt Sprenkeling. "Het mag niet."

Groep van vijftig man

Toch zijn er in Amsterdam ruim honderd verhuurders die via Barqo geld verdienen, al lopen ze het risico dat ze in eerste instantie een boete krijgen van 240 euro, zegt Mike Moerman. Net als Sprenkeling vaart Moerman deze vrijdagavond namens Waternet door de grachten. In een supersnelle boot ('hij gaat 65') is hij op pad met collega Aad Roskam.

Behalve op de boten van Barqo letten Moerman en Roskam ook op bootverhuurders die het groter aanpakken. Ze verhuren een sloep aan groepen van soms wel vijftig personen, compleet met drankjes en hapjes, maar hebben geen vergunning.

Dat het commerciële activiteiten zijn, is lastig te bewijzen. Mensen die meevaren zeggen vaak dat ze bevriend zijn met de eigenaar en dat ze niet hebben betaald. Sprenkeling maakt foto's van de boten, om bewijs te verzamelen van het tegendeel. Sommige schippers komt hij regelmatig tegen, met wisselende, grote groepen. Ook deze avond maakt hij foto's - de beelden speelt hij door aan andere instanties.

Smokeboat

Via een nepboeking door handhavers werd zo'n verhuurder onlangs beboet voor in totaal ruim 9000 euro, zegt Moerman. "Een dag later had die man zijn boot een andere kleur gegeven. Dan bestaat de kans dat ie met de illegale verhuur doorgaat. Als dat zo blijkt te zijn, zullen de verdiensten wel hoger liggen dan de boete."

Bootverhuurders mét vergunning zoeken weer andere manieren om publiek te trekken. Er is een 'smokeboat', waar je wiet op mag roken. En er is een boot waarop stripteasedanseressen hun kunsten vertonen. Zolang grachtenbewoners maar geen naakte lichamen kunnen zien, mag het. Gordijntjes op het schip bieden uitkomst.

Om bewijs te verzamelen fotografeert de inspecteur verdachte sloepen met grote groepen mensen

Wethouder Sharon Dijksma (Water) heeft een speerpunt gemaakt van handhaving. Het aantal gemelde overlastklachten in dit jaar tot nu toe is 2800, terwijl de teller in 2017 was gestokt bij 1139. Het is een indicatie dat de overlast toeneemt, al kan een grotere bekendheid van het meldpunt ook voor meer klachten zorgen.