Na de herprofilering en 1998 en de oprichting van ondernemersvereniging De 9 Straatjes veranderde de buurt langzaam. De slager, de drogist, de poelier vertrokken en we zagen de opkomst van vooral veel modezaken. De buurt werd steeds populairder, werd genoemd in de bladen en in tv-programma’s. Vooral de laatste vijf jaar zien we de drukte in de buurt enorm toenemen.

Door de groei van het toerisme zien we een toename van legale en illegale vakantieverhuur: in De Negen Straatjes en op de grachten is de vakantieverhuur van appartementen en huizen hand over hand toegenomen. Een schrijnend voorbeeld is de Wolvenstraat, waar nog nauwelijks vaste bewoners te vinden zijn, waardoor de sociale cohesie in de straat verdwijnt.

Daarnaast zien we steeds vaker de stoepen vol staan: ondanks het stopverbod wordt er nog steeds veel en vaak op de stoep geparkeerd en anders zijn er wel de terrassen, de fietsen en de scooters die de openbare ruimte blokkeren.

           

Een grote ergernis is het vuil dat op willekeurige dagen en tijden op de straat of op de gracht wordt gedropt, niet alleen door de toeristen maar ook door (tijdelijke) bewoners. Het winkelbestand in de buurt is de laatste jaren erg verschraald en is ondertussen eenzijdig te noemen.
Gelukkig wordt de buurt nu nog niet overspoeld door Nutella-winkels, pannenkoekenhuizen, souvenirwinkels en Tours&Tickets-filialen, maar dit moet ook zeer zeker voorkomen worden.